3 Aralık 2015 Perşembe

Sirkenin bu kadar işe yarar olduğunu bilseydim...

Kokusundan hala hoşlanmam. Yemeklere katma fikrini yine bir derece kabul ederim ama salata için kullanma konusu benim için tartışmaya açık değil. Hele salt haliyle içmek... Mümkün değil.

Çocukken böcek mi ısırmıştı tam anımsamıyorum, bir akrabamız büğtün vücudumu sirke ile yıkamıştı. O günden beridir hoşlanmam sirke kokusundan.

Geçen gün de çok severek okuduğum bir blogda sirke toniğinin mideye çok faydalı olduğunu görmüştüm. Bir su bardağı suya bir kaşık bal, bir kaşık da elma sirkesi katılıp sabahları aç karnına içilecek diyordu reçete. Tarife uydum. Maalesef bütün midem bulandı. Bir daha zorunlu kalmazsam denemeyi düşünmüyorum. Şimdiye dek sirke içmeye en çok yaklaşabildiğim nokta İspanya'da kalırken Asturias bölgesindeki Oviedo kentinin yöresel içkisi olan Sidra içebilmek olmuştu.


Hazır yeri gelmişken o zaman, kısa bir gezi notu düşmeden olmaz. Oviedo, İspanya'nın kuzeyinde kalan Asturias bölgesinin başkentidir. Tarihi binaları son derece iyi muhafaza edilmiştir. Bunun en önemli sebebinin müslümanların o bölgeye ulaşamadan İspanya'dan çelikmeleri olduğu söylenir. Denilene göre, Oviedo'ya kadar gelmişler fakat bölge halkı onların devam etmesini engellemiştir. İnsanların davranışları İspanyollardan çok Fransızlara benzer, kuzey etkisinden olsa gerek. Sokaklarda, stereotip bildiğimiz gitar çalan seksi İspanyol erkekleri yoktur.:) Sidra konusundan çok ayrılmadan, Oviedo'da Gascona denilen bir cadde vardır. Sidra özellikle bu caddedeki barlarda içilir. Elmadan yapılan sirkeye benzer, sirkeden daha yumuşak bir içkidir.

cristinabenella88.wordpress.com

Sidranın bardağa özel bir doldurma yöntemi vardir. Şişe bir elde havada, bardak da diğer elde yere yakın tutulur. Bardağa bakmadan şişeden bardağa sidra dökülmeye çalışılır. Tabii turistik bir aktivite olduğu için biz bilmeyenler bu doldurma işlemini başaramayız ve sidra bardaktan çok yerlere dökülür. Genellikle garsonlar sidra servisi yapmaya gelirler. Denemek istiyorsanız söylemeniz gerekir.
Google görseller

İşte ben üniversiteye gidebilmek için her gün bu yoldan geçmek zorunda kalırdım ve gel zaman git zaman sidra kokusuna alıştım.

Sidra hikayesi böyle, Oviedo'ya giderseniz mutlaka deneyin, hele sirke tadını seven biriyseniz sevdiğiniz bir içki dahi olabilir.

Peki o zaman gelelim sirkeye, ben sirke ile ne yapıyorum?
Temizlik!

O kadar temizlik yöntemleri aradım, çizelgeler hazırladım, klorakla ya da bilinen adıyla çamaşır suyuyla evimi kirletemem!

Evet, kirletemem.

Evde kullandığımız pek çok temizlik malzemesinin aslında hijyen sağlarken bir yandan da soluduğumuz havaya, kullandığımız suya karıştığını düşünürsek; her ne kadar gözle görmesek de yarattığı tahribatı birazcık ciddiye alıyor olsak evimize "hijyenik zehirleri" sokmayız bile.

Evcil hayvanım için ve kendimce su kirliliğine almış olduğum önlem bu. Sirke. Her yere, her şeye sirke. Ocak mı temizlenecek? Sirkeli karbonattan daha güzeli yok. Yerler mi silinecek? Arap sabununa destek; az biraz sirke ile. Peki ya camlar? Sirke parlatır, ne gerek var mavi pembe sıvı deterjanlara? Çamaşırlar için? Yumuşatıcıya alternatif- kokusu kalmıyor-. Bulaşık makinesinde yıkanan bulaşıkların temizliğinden endişe mi ediyorsunuz? Parlatıcı yerine sirke işte!




Sirke nerelerde kullanılır, faydaları nelerdir gibi soruların cevaplarını Meyvelitepe blogundan kaynaklarıyla birlikte vermiş. Bu blog her yazısıyla hayatımızda sık kullanılanlarda bulunması gereken bir kaynak. Zaten benim de bahçe böcek işlerine kendimi kaptırmamın en büyük nedenlerinden biridir bu blog. Ben daha okuyup da etkilenmeyenini görmedim.

Burada sirke yapımı ile ilgili Meyvelitepe'nin reçetesini inceleyebilirsiniz.

Ben genelde elma sirkesi alıyorum. Fakat en son marketten aldığım sirkenin içindekilere baktığımda bir katkı maddesi kullanıldığını gördüm. Sirke yahu, niye katkı maddesi koyuyoruz? Sonra işkillendim, belki tutar dedim ve kendim sirke yaptım. Dolapta kıştan kalma 4-5 elma vardı. Onları dilimledim, içine biraz pekmez, biraz şeker biraz nohut koydum. Üstüne de su ekledim. Yaklasık 2 litre kadar olmalı. Sonra cam büyük turşu kavanozlardan birinin ağzına tül gerdim, üstüne de bir parmak açık kalacak kadar bir kapak vardı, onu kapattım. Bir iki hafta beklettim. Arada bir kokladım olmuş mu diye, fermantasyon kokusu gelmeye başladı gerçekten. Sonra, sirkenin oluştuğundan emin olduğumda cam kavanozlara koydum.



Fakat yine de ölçülü yapmakta fayda var, çünkü benim sirkelerin üstünde beyaz küf oluşmaya başladı, bir şeyleri yanlış yaptım galiba. Bir sonrakine daha dikkatli deneyeceğim.

Benim sirkeyi sıklıkla kullandığım bir de yardımcısı var ki o da bir evin olmazsa olmazıdır: Karbonat.

Bir soraki yazıda karbonattan bahsedip, internet araştırmaları sonucu edinmiş olduğum ev yapımı temizleyiciler hakkında konuşmak istiyorum. İşin içine hele aromatik yağlar girdi mi, değmeyin keyfimize...

*****

I really don't like the smell of vinegar. There is no way that i drink or use it in salads. When i was a kid, one of our relatives has washed my body with vinegar because of an insect attack. Till then, i hate vinegar. Just when i was living in Oviedo which is a small town in the north of Spain, there is a traditional drink called Sidra, i could drink it. That was my closest relation with some kind of vinegar thing.

Google görseller

But, when i realized i can use vinegar as a cleaning subject, i adore it. I use it everywhere. In washing machine, dishwasher, for cleaning windows, floors... Really everywhere.

The other thing which i like to use for cleaning is baking soda or sodium bicarbonate, how you like to call.

For the next, i will write about it. And then i will share the cleaning recipes which i use at my home. With aromatic oils, cleaning is not a trouble, something is full of fun! Without any trouble for our world.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder